ćwiczenia na mózg

Jak usprawnić pracę mózgu

Mózg jest najważniejszym organem naszego układu nerwowego. Mówi się, że mózg steruje całym organizmem. Poniekąd to prawda, ponieważ w mózgu zachodzą zróżnicowane procesy życiowe. Odpowiada między innymi za funkcje poznawcze, pamięć, koordynację ruchową, percepcję sensoryczną i wiele innych. Budowa tego niewielkiego organu jest bardzo złożona, składa się z miliardów neuronów komunikujących się między sobą za pomocą impulsów elektrycznych i chemicznych.

Teoria wykorzystania 10% możliwości mózgu

Niegdyś pokutowało przekonanie, że człowiek korzysta tylko z ok.10 % zasobów własnego mózgu, co po przeprowadzeniu licznych badań naukowych okazało się nieprawdą. Teorię tego typu głosiło wielu uczonych, m.in. amerykański popularyzator psychologii i historii Dale Carnegie. Opisał ją w książce o samorozwoju i coachingu \”Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi\”. Jak się szacuje, przeczytało ją już ponad 50 milionów osób i tak mit został powielony na całym świecie. Do tej pory wciąż wielu wierzy w prawdziwość tej teorii.

Okazuje się, że na przestrzeni lat badania naukowe potwierdziły 100% wykorzystanie mózgu przez ludzi, a zobrazowały to m.in. skany tomografu. Potwierdziły, że aktywność obejmuje całą objętość mózgu przy wszystkich czynnościach, zarówno tych świadomych, jak i nieświadomych. Mózg podobnie jak każdy inny organ w naszym ciele podlega procesom starzeniowym.

Niestety, jesteśmy tak skonstruowani, że starość dotyka każdego z nas. Oznaki starzenia widoczne są w naszym wyglądzie zewnętrznym, jak i również wewnętrznym. Nie jesteśmy ich w stanie zatrzymać, ale możemy starać się je opóźnić, wykonując różne ćwiczenia. Najczęściej dbamy o wygląd zewnętrzny poprzez zastosowanie różnego rodzaju kosmetyków przeciwstarzeniowych, diet czy ćwiczeń całego ciała. Jednak wiele osób zapomina o mózgu, który również powinniśmy ćwiczyć, aby zachować go w jak najlepszej kondycji przez długi czas.

Starzenie się mózgu postępuje wraz z upływem wieku. Zaobserwowano, że średnio nasz mózg starzeje się co pięć lat. Natomiast około 60 roku życia mogą pojawiać się pierwsze oznaki w postaci zaniku pamięci, otępienia, demencji. Podobne objawy możemy zauważyć znacznie wcześniej, kiedy zaniedbamy nasz mózg, nie podejmując żadnych aktywności. Jednym ze sposobów usprawniających pracę mózgu jest aktywność intelektualna, wpływająca korzystnie na pamięć i koncentrację.

Ćwiczenia przeciwdziałające procesom starzenia się mózgu

Najprostszym ćwiczeniem pozwalającym usprawnić pracę mózgu jest codzienne czytanie. Wystarczy, że każdego dnia będziemy czytać kilkanaście minut dziennie. Tym samym poprawimy kondycję komórek mózgowych, wzmocnimy procesy poznawcze i zapamiętywanie. Poprzez codzienne czytanie zmniejszamy także ryzyko chorób otępiennych czy Alzheimera. Tak naprawdę nie ma większego znaczenia, co czytamy. Ważne jest to, żeby robić to systematycznie. Oczywiście wiadomo, że czytanie tekstów naukowych czy bardziej ambitnych książek wpłynie pozytywnie na nasz rozwój intelektualny i komunikację. Jednak każdy z nas jest inny i posiada zróżnicowane zainteresowania, dlatego nie wszyscy będą z chęcią sięgać po tego typu publikacje. Ważne jest, aby czytać cokolwiek, a najlepiej coś, co nas interesuje, wtedy robimy to chętniej. Mogą to być książki, czasopisma, gazety, a nawet treści w social mediach.

Łamigłówki i krzyżówki na sprawny mózg

Rozwiązywanie łamigłówek, krzyżówek czy różnego rodzaju zagadek to kolejne czynności, które pozytywnie wpłyną na pracę mózgu. Badania wykazały, że systematyczne rozwiązywanie tego typu zadań pozwala poprawić koncentrację, pamięć oraz logiczne myślenie. Warto wybierać bardziej skomplikowane krzyżówki i zadania pozwalające na większe zaangażowanie naszego mózgu w procesy poznawcze. Mogą to być tradycyjne krzyżówki papierowe lub te dostępne na komputerach czy telefonach.

Nauka języka obcego

Nabywanie nowych umiejętności również przyczynia się do efektywniejszej pracy mózgu poprzez np. naukę języka obcego. Dzięki temu nie tylko usprawniamy pracę mózgu, ale także zdobędziemy nowe umiejętności, które mogą być przydatne w czasie podróży. Gra na instrumencie również pozytywnie wpływa na nasz mózg, pozwala zwiększyć objętość materii szarej w różnych rejonach mózgu, a także wzmacnia połączenia dalekosiężne pomiędzy nimi. Poprawia pamięć werbalną oraz rozumowanie przestrzenne.

Nauka tekstów piosenek to kolejna czynność, która ma pozytywne oddziaływanie na mózg. Gry logiczne i planszowe wymagające strategicznego myślenia również pomagają przeciwdziałać procesom starzeniowym mózgu. Dlatego warto ze znajomymi czy rodziną umawiać się na seanse planszowe. Coraz modniejsze stają się grupowe spotkania \”planszówkowiczów\” – grupy osób, które spotykają się w kawiarniach, klubach na wspólne granie planszowe.

Aktywność fizyczna

Aktywność fizyczna to kolejna czynność, która korzystnie wpływa na pracę mózgu. Najlepiej działają ćwiczenia aerobowe, czyli te podczas których serce bije z częstotliwością około 120–140 uderzeń na minutę. Do takich ćwiczeń zaliczamy np.: bieganie, pływanie, ćwiczenia na orbiteku czy jazdę na rowerze. Oprócz tego medytacja i techniki relaksacyjne usprawnią nasz mózg, poprawią koncentrację i funkcje poznawcze.

Pamiętajmy, że ćwiczenia doskonalące kondycję naszego mózgu możemy wprowadzić na każdym etapie życia, bez względu na wiek. Jednak im wcześniej, tym lepiej dla ogólnego funkcjonowania oraz zapobiegania procesom degradacyjnym mózgu. Dbając o mózg nie zapominajmy również o odpowiednim nawadnianiu organizmu i zbilansowanej diecie dla mózgu.

Autor: Urszula Szołdra

Foto: Canva

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *