Dieta ketogeniczna – co musisz wiedzieć?

\"\"

Popularna wśród miłośników zdrowego odżywiania, jak i osób odchudzających się, dieta ketogeniczna zaliczana jest do diet niskowęglowodanowych. Oprócz jej zwolenników są także przeciwnicy, wskazujący skutki uboczne jej stosowania. Czy zatem dieta keto jest zdrowa?

Dieta ketogeniczna, określana również dietą ketogenną czy potocznie „keto”, jest niskowęglowodanowa i wysokotłuszczowa. Zawiera także odpowiednią do zapotrzebowania ilość białka. Polega ona na spożywaniu dań bogatych w tłuszcz, (np. ryby, masło, śmietanę, tłuste mięso, oleje), a zarazem z niewielką zawartością protein i cukrów (w tym owoców oraz warzyw). Poprzez taki sposób odżywiania zachodzi zmiana stanu metabolicznego w organizmie. Podobnie jak w działaniu głodówki, przy keto diecie dochodzi do zwiększonej produkcji ciał ketonowych. Z tego względu wskazane jest częste picie płynów, zwłaszcza wody.

W czym pomaga dieta ketogenna?

Do tej pory powstało sporo hipotez na temat wpływu diety ketogenicznej na zdrowie. Zgodnie z jej założeniami, blisko 80-90% składników odżywczych w każdym posiłku powinien stanowić tłuszcz. Pozostałe 20% zajmują węglowodany i białko. Taka proporcja przede wszystkim pomaga w krótkim czasie utracić zbędne kilogramy. Prawidłowo prowadzony taki sposób odżywiania daje efekty bardzo satysfakcjonujące i szybko zauważalne. Ponadto w ciągu pierwszych kilku tygodni kuracji „keto” jest odczuwany znaczny przypływ energii i dobrego samopoczucia.

Negatywna strona keto diety


Obok dobrych aspektów stosowania diety ketogenicznej, występują również liczne wady. U niektórych osób może ona przyczyniać się do występowania problemów trawiennych, np. zaburzeń perystaltyki jelit, trzustki czy wątroby. Osoby z zaburzeniami tych narządów powinny odmówić sobie przyjmowania ketozy. Przy długotrwałym trzymaniu się „keto”, pojawia się zmęczenie, apatia, rozdrażnienie lub znaczny spadek energii.

W przypadku nieodpowiednio skomponowanych posiłków mogą pojawić się pewne niedobory, w tym witamin i minerałów. Z tego też względu nie jest wskazana dla kobiet będących w ciąży oraz karmiących piersią. Ważne jest, aby przed przejściem na nowy sposób kuracji odchudzającej, zasięgnąć porady doświadczonego dietetyka.

Z kolei autor licznych bestsellerów Anthony William zwraca uwagę na inny aspekt diety wysokotłuszczowej. Opisuje, że duża ilość spożywanych tłuszczów zagęszcza krew, a im gęstsza krew, tym mniejsza ilość tlenu dostarczana do mózgu, to z kolei przyczynia się do szybszego starzenia mózgu. Jednak jak podkreśla, już samo wyeliminowanie tłuszczów radykalnych, znajdujących się w przetworzonym pożywieniu czy fast-foodach przyczyni się do lepszej kondycji zdrowotnej.

Autor: Marek Giec

Fot. Canva

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *