motorower z chin

Motorowery z Azji – tak czy nie?

\"\"

Dla wielu, zwłaszcza młodych, ludzi własne dwa kółka są spełnieniem marzeń. W dzisiejszym artykule spróbujemy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy warto wybierać motorowery produkowane w Azji.

Trudne początki

Jeszcze kilkanaście lat temu w Polsce istniały firmy, które po zamówieniu całych kontenerów skuterów produkowanych w azjatyckich fabrykach i sprzedaży w kraju ich zawartości po prostu kończyły działalność. O jakości tamtych konstrukcji może świadczyć fakt, że o wypadkach z ich udziałem donosiła często prasa czy lokalna telewizja. Pęknięta rama czy wybita zwykłym kamieniem dziura w feldze nie były niczym nadzwyczajnym. Mimo to na motorowery zapanowała swoista moda, a każdego dnia sprzedawano wielkie ilości “chińskich” konstrukcji.

Od tego czasu zmieniło się bardzo wiele

Wiele europejskich modeli skuterów produkowane jest Chinach czy na Tajwanie. Pomimo to uznawane są za niezawodne. Importerzy chińskich motorowerów również znają się na ekonomii. Zdali sobie sprawę, iż azjatyckie fabryki, po wyznaczeniu pewnych standardów, są zdolne do stworzenia gotowego produktu nie odbiegającego jakością od uznanych konkurentów, za to znacznie tańszego w produkcji. Sprowadzający azjatyckie skutery równie sprawnie rozeznali się w których fabrykach warto się zaopatrywać.

Jaki pan, taki kram

\"\"

Dużo zależy od właściwej eksploatacji motoroweru. Przy rozsądnym traktowaniu maszyny, nie “katowaniu” jej, dbaniu o wymianę oleju i zużywających się podzespołów na czas, może posłużyć nam bardzo długo. Należy pamiętać, iż do silników 4-suwowych, takich jak te oznaczone symbolami 139QMB i GY6 oraz podobnych, stosujemy olej 10W40 półsyntetyczny. Najczęściej już na opakowaniu oznaczany jest on jako motocyklowy. Znam przypadki, że po wlaniu do motoroweru zwykłego oleju syntetycznego silnik z czasem ulegał zatarciu. Osobiście uważam, iż największą zaletą chińskich skuterów są właśnie ich silniki. Spełniając powyższe warunki potrafią “wykręcać” nieprawdopodobne przebiegi bez konieczności przeprowadzania remontu.

Chiński motorower to nie tylko same zalety, muszą być i wady

Bez wątpienia słabym punktem azjatyckich konstrukcji jest instalacja elektryczna. Trzeba być przygotowanym na niedokładne połączenia wszelkich kostek i wsuwek. Z moich doświadczeń z chińskimi skuterami wynika, iż najczęściej psują się przełączniki. Nie są to może problemy trudne do usunięcia, jednak potrafią mocno nadszarpnąć układ nerwowy. Kolejną niezbyt mocną stroną “chinoli” są owiewki wykonane z kiepskiej jakości plastiku potrafiącego pękać. Trzeba na nie po prostu uważać. Dużą zaletą motorowerów z Azji jest łatwość w dostępie do części i ich niskie ceny.

Czy warto kupić “chiński” motorower?

\"\"

Wybierając używany, “markowy” skuter musimy mieć na uwadze, że być może w krótkim czasie sporo będziemy musieli do niego dołożyć. Decydując się na nowy motorower od któregoś ze sprawdzonych importerów mamy pewność, iż przed nami nikt niczego nie zaniedbał. Jeżeli poświęcimy mu trochę więcej uwagi będziemy mogli tak samo długo cieszyć się bezawaryjną jazdą jak skuterami japońskich czy włoskich marek.

Autor: Piotr Zarośliński

Fot. Canva, Archiwum prywatne

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *