O co pytać dziecko po powrocie z przedszkola lub szkoły?

Rodzice często zadają dziecku wiele standardowych pytań. Jednym z nich jest tradycyjne „jak było w przedszkolu / szkole?”. Często zadają je nie mając pomysłu na inny początek. Ponadto myślą, że bardziej rozbudowane pytania mogą zniechęcić dziecko do rozmowy. Jest jednak zupełnie inaczej.  Oto kilka wskazówek, czym można takie pytanie zastąpić, aby poznać więcej szczegółów z dnia dziecka.

Czy tradycyjne „Jak było w szkole / przedszkolu” jest właściwe?

Rodzice dzieci zarówno w wieku przedszkolnym, jak i szkolnym często odbierając swoją pociechę z placówki pytają: Jak było w szkole / przedszkolu? Chcą w ten sposób nawiązać kontakt z dzieckiem. Jednak tego typu pytanie nie należy do ulubionych pytań małoletnich. O co więc pytać?

Dzieci do osiągnięcia pełnoletności objęte są obowiązkiem szkolnym. Dla malucha przedszkole, czy szkoła to taki sam obowiązek, jak dla nas dorosłych, praca. Wiadomym jest więc, że temat ten nie wzbudzi w nim zainteresowania, zwłaszcza po kilku godzinach nauki.  Istnieje wiele innych sposobów, aby dowiedzieć się o jego postępach. Warto jednak zastanowić się, jak rozpocząć taką rozmowę, aby dziecko nie odebrało tego, jako rutynowe „przesłuchanie”. Pytania powinny być przede wszystkim krótkie, ale i precyzyjne.

Jak nawiązać kontakt z przedszkolakiem lub starszym dzieckiem po powrocie z placówki?

Jak już wspomniałam, pytania zadawane pociechom powinny być krótkie, ale przede wszystkim precyzyjne. Warto, żeby dotyczyły one tego, co je interesuje oraz co czują, np. przedszkolaka bez wątpienia zachęci do rozmowy pytanie o zabawkę, którą się dziś bawiło lub o opowiedzianą przez wychowawczynię bajkę. Natomiast starsze dziecko z pewnością „ożywi się”, gdy poprosisz je o opowiedzenie jakiejś śmiesznej historii z dnia lub zapytasz o najtrudniejszą rzecz, którą musiało w ciągu dnia wykonać. Istnieją także pytania, które można zadać dziecku niezależnie od tego, czy jest wychowankiem przedszkola, czy też uczniem szkoły. Mogą one dotyczyć np. zjedzonego posiłku lub, jak już wcześniej wspomniałam, czegoś, co wywołało zainteresowanie dziecka. Ważne jest jednak, aby słuchać uważnie i z zainteresowaniem. W ten sposób okazujesz dziecku zainteresowanie i pozwalasz na wyrażenie emocji.

Autor: Anna Marciszewicz

Fot: Canva

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *