Postanowienia noworoczne Polaków

\"\"

Rozpoczynający się kolejny rok to dla wielu doskonała okazja do tworzenia listy postanowień noworocznych. W pocie czoła siedzą i wymyślają coraz to nowe punkty, które mają w planach zrealizować. Które postanowienia noworoczne pojawiają się w listach najczęściej? Ile osób dotrzymuje ich do końca? Odpowiedzi znajdziecie poniżej w wynikach badania panelu Ariadna.

Postanowienia noworoczne wśród Polaków

Badania konsumenckie przeprowadzone w grudniu przez panel Ariadna wskazują, że najczęstszym postanowieniem jest schudnięcie, które wybrało 33% ankietowanych. Następne są zdrowe odżywianie, na które stawia 28% i uprawianie sportu (tę aktywność planuje 26%). Prawie ¹/⁴ osób nie planuje żadnych zmian w nadchodzącym roku. Postanowienia plasujące się na pierwszych trzech miejscach są częściej wskazywane przez kobiety. Jeśli chodzi o mężczyzn, obszary, w których chcieliby się realizować panowie to: więcej czasu na hobby (21% mężczyzn vs. 16% kobiet), zmiana pracy na fajniejszą (11% mężczyzn vs. 8% kobiet) oraz zmiana lub znalezienie partnera/partnerki (10% mężczyzn vs. 7% kobiet).

Postanowienia noworoczne i ich możliwy związek ze \”złudzeniem planowania\”

Chociaż pierwsze dni nowego roku nastrajają optymistycznie, to im więcej mija czasu, tym bardziej nasze pełne zapału podejście rozmija się gdzieś z codziennością. Plany, tak misternie układane zarówno w głowie, jak i na kartkach, tracą na znaczeniu. Nasz zapał maleje, a wraz z nim motywacja do ich wypełnienia. Skąd się bierze taka rozbieżność w wyobrażeniach na temat postanowień i w rzeczywistym ich realizowaniu?

Przyczyną może być tzw. złudzenie planowania. Termin ten został użyty przez Daniela Kahnemana. Oznacza on tendencję do niedoceniania czasu potrzebnego na ukończenie zadania. W odniesieniu do postanowień noworocznych jest to niedoszacowanie swoich planów w stosunku do ich prawdziwego realizowania. Przykładowo, jeśli naszym postanowieniem jest więcej biegać i ustalimy sobie cel 20 km dziennie, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie uda nam się go zrealizować. Na przeszkodzie stanąć mogą okoliczności takie, jak np.: złe samopoczucie, brzydka pogoda, zmęczenie, etc. Wszystkie te czynniki sprawią, że cel, który ustaliliśmy będzie niemożliwy do wykonania.

Jeśli chcemy zapobiec uleganiu złudzeniu planowania, powinniśmy ustalić sobie swój punkt odniesienia. Aby to osiągnąć, mamy dwie metody: znaleźć w swoim otoczeniu kogoś znajomego, kto był w podobnych okolicznościach i spytać wprost, ile dni i po ile km udało mu się faktycznie biegać. Drugą opcją jest odniesienie się do poprzednich celów. Tak jak w przykładzie z bieganiem, w przypadku gdy w zeszłym roku biegaliśmy 5 km dwa razy w tygodniu, w obecnym zwiększamy nieco ten dystans, np do 5,5 km trzy razy w tygodniu. Taka zmiana zwiększa szansę na pomyślne dotrzymanie swojego postanowienia.

Trudności z dotrzymaniem postanowień

Trudności z dotrzymaniem swoich postanowień są tak powszechne, że w społeczeństwie ustanowiono nieoficjalne daty upamiętniające to “święto”. Niektóre źródła na ich datę przyjęły 17 stycznia, nazywając go \”dniem porzucenia postanowień noworocznych”. Jest też inna wersja, a jej zwolennicy wskazują na drugi w kolejności piątek miesiąca, który określają “dniem rezygnacji”.

Badanie Forbes Health/OnePoll wykazało również, że postanowień noworocznych trzymamy się średnio przez 3,74 miesiąca. Spośród wszystkich respondentów ex aequo 22% utrzymuje swoje cele przez okres dwóch i trzech miesięcy, 13% przez cztery miesiące, a 8% przez miesiąc. Najwięcej czasu swoje plany podtrzymuje jedynie 1%, a 6% spośród wszystkich ankietowanych dalej trzyma się swoich postanowień.

Jeśli z jakiegoś powodu dotrzymanie postanowień nie idzie tak, jak planowałeś, zawsze można zacząć od nowa. Takiemu rozwiązaniu sprzyja również fakt, że 1 czerwca nazywamy “dniem ponownego podjęcia postanowień noworocznych”.

Autorka: Sylwia Zaroślińska

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *