Telewizja Polsat ukarana za wprowadzenie widzów w błąd. Jest to wyraz zarówno odpowiedzialności, jak i krytyki, pokazujący wagę rzetelności i prawdy w mediach.

Telewizja Polsat ukarana. Chodzi o sylwestrowy konkurs

\"\"

UOKiK ukarał Telewizję Polsat i spółkę Teleaudio Dwa. Przyjdzie im zapłacić łącznie ok. 10 milionów zł. Karę ponieśli za wprowadzenie widzów w błąd. Chodzi o SMS-owy konkurs sylwestrowy z 2021 roku.

Telewizja Polsat została ukarana przez UOKiK. Chodzi o sylwestrowy konkurs sprzed dwóch lat. Polsat ma zapłacić ponad 9,5 mln zł, z kolei spółka Teleaudio Dwa – ok. 390 tys. zł. Co ciekawe, informacje o sankcjach pojawią się w postaci komunikatu audiowizualnego na kanałach Polsatu. Będzie je można zobaczyć także na stronach internetowych obu przedsiębiorstw oraz na ich profilach w mediach społecznościowych. Decyzja UOKiK jest nieprawomocna i spółki mogą złożyć od niej odwołanie.

Niejasne zasady konkursu

Na antenie Polsatu w sylwestrową noc w 2021 r. widzowie byli mocno zachęcani do wzięcia udziału w konkursie SMS-owym. Do wygrania było 100 tys. zł., samochód i nagrody dodatkowe. Prowadzący program zapewniali widzów, że do wzięcia udziału wystarczy wysłać SMS-a o treści SYLWESTER pod numer 7370. Takie same informacje były też podane na specjalnym pasku informacyjnym. UOKiK sprawdził, czy rzeczywiście wystarczy tylko wysłać SMS-a. Okazało się, że warunki wzięcia udziału w konkursie były bardziej skomplikowane.

Tak naprawdę, aby wziąć udział w konkursie trzeba było wysłać nie jednego, a cztery SMS-y. Pierwsza wiadomość tekstowa wysłana pod numer 7370 była tylko zgłoszeniem do konkursu. Następnie trzeba było odpowiedzieć na dwa pytania w oddzielnych SMS-ach. Należało też podać swój kod pocztowy i wybrać nagrodę, którą chcemy zdobyć. Tak więc informacje podawane przez stację miały niewiele wspólnego z rzeczywistością. Bez wątpienia wielu widzów zostało wprowadzonych w błąd.

Przekazywano również, że zwycięzcy będą otrzymywali informacje o wygranej jeszcze sylwestrowej nocy. Jednak i w tej kwestii było inaczej. Informacje o zakwalifikowaniu do finału konkursu zostały wysłane uczestnikom dopiero 4 stycznia. Żeby wygrać, trzeba było odpowiedzieć na SMS-a z zadaniem. W sumie uczestnik musiał więc wysłać cztery wiadomości zamiast jednej i wydać 14,76 zł.

Pokusa łatwej wygranej

Sylwestrowe konkursy bez wątpienia zachęcają widzów, by w tę wyjątkową noc spróbowali swojego szczęścia i wzięli udział w dość łatwych konkursach czy quizach. Jednak zasady muszą być proste, a przede wszystkim jasne dla odbiorców. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny tłumaczy, że nie może dochodzić do sytuacji, kiedy uczestnicy konkursu nie dostają prawdziwych informacji co do kosztów, czy samego przebiegu akcji.

Telewizje przeprowadzające tego typu konkursy powinny pamiętać, że nie można w ten sposób podchodzić do ich organizacji. Widz chce przede wszystkim prawdy w przekazie. Nie ma znaczenia czy to konkurs, czy też informacje o politykach. Jeśli Polsat i Teleaudio Dwa zapłacą kary, być może przestaną praktykować tego typu zabiegi. I będzie to też ostrzeżenie dla innych nadawców.

Autor: Patrycja Żero

fot. My Company Polska

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *