Zimne prysznice – czy są tak dobre dla zdrowia?

\"\"

Zimne prysznice to coraz bardziej popularny sposób zadbania o swoje zdrowie fizyczne, a także samopoczucie. Może z nich korzystać prawie każdy. Ponadto często są świetnym wstępem do morsowania, a czasem nawet hartują nie tylko ciało, ale i charakter. Jednak co o nich wiemy? Czy faktycznie przynoszą zbawienne skutki? Jakie są przeciwskazania? Opowiem Ci o tym wszystkim również na własnym przykładzie.

Zimne prysznice – zalety dla zdrowia

Pewnie słyszałaś/eś już o zaletach zimnych pryszniców. Jest to obecnie temat na Topie, reklamowany jako wręcz magiczny sposób na znaczną poprawę odporności, pobudzenie lepsze od kawy, czy wzrost poziomu testosteronu. Czy te skutki brania zimnych pryszniców są prawdziwe? Odpowiem krótko – tak. Jednakże każda osoba może mieć inne doświadczenia. W moim przypadku wszystko, to co można wyczytać z dostępnych źródeł się sprawdziło.

Pobudzenie

Zimny prysznic z rana daje mi pobudzenie na cały dzień, aż do późnego popołudnia. Ponadto poprawia pracę umysłu. Zanim zacząłem korzystać z tego sposobu, często nie potrafiłem zabrać się do pracy biurowej. Obecnie jest zupełnie inaczej, moja produktywność zwiększyła się kilkukrotnie. Niegdyś nie byłem w stanie łączyć pracy z wykonywaniem domowych obowiązków, a teraz nie mam z tym najmniejszych problemów. Zimne prysznice w sferze pobudzenia przydadzą się szczególnie osobom pracującym z domu. Sam wiem, jak czasem ciężko zabrać się do pracy w domowych warunkach, ale ten sposób rozwiązuje problem.

Zwiększenie odporności

Bardzo chciałbym podzielić się z Tobą moimi spostrzeżeniami dotyczącymi odporności. Z różnych względów nigdy nie było z nią u mnie dobrze. Okres jesienny i wczesnowiosenny od kiedy pamiętam powodował, że na co najmniej dwa tygodnie byłem przykuty do łóżka. Chorowałem minimum 2 lub 3 razy do roku. Ponad rok temu zacząłem stosować zimne prysznice i od tego czasu ani razu nie zaatakowała mnie infekcja. Nie dopadło mnie nawet najmniejsze przeziębienie. Jeszcze większy szok budził we mnie fakt, że w tym czasie kilkukrotnie chorowały osoby, które przebywały ze mną w jednym pomieszczeniu, czy nawet mieszkały. Ja pozostawałem niewzruszony.

Wzrost poziomu testosteronu i regeneracja mięśni

Wiele źródeł za pozytywny skutek zimnych pryszniców podaje także wzrost poziomu testosteronu. Z tego faktu mogą być zadowoleni mężczyźni, szczególnie ci, którzy odwiedzają siłownie, gdyż zimne natryski pomagają w regeneracji mięśni. Lodowate kąpiele na pewno nie przeszkadzają w utrzymaniu odpowiedniej płodności. Jak dobrze wiemy, ciepła temperatura szkodzi produkcji plemników, więc zamiana ciepłych kąpieli na zimne może być bardzo dobrą opcją również w tym wypadku.

Zimne prysznice – przeciwskazania

Niestety, ale ten sposób dbania o zdrowie nie jest przeznaczony dla każdego. Kto nie może korzystać z zimnych pryszniców? Okazuje się, że jest to wąska grupa ludzi, którzy mają problemy z układem krążenia, są podatni na częste infekcje bakteryjne czy wirusowe, kobiety w ciąży, a także osoby cierpiące na reumatyzm. Na wszelki wypadek warto zrobić szereg badań i skonsultować się z lekarzem, zanim zacznie się stosować zimne prysznice.

Zimne prysznice – jak zacząć je brać?

Po upewnieniu się, że nie masz przeciwwskazań możesz zacząć przygodę z zimnymi natryskami. Zaleca się, by stopniowo zmniejszać temperaturę z letniej na zimną. Najlepiej rozpocząć kąpiel od oblewania stóp i stopniowo kierować słuchawkę prysznica wyżej, by docelowo zmoczyć całe ciało, poza głową. Szczególnie wrażliwym miejscem, na które warto zwracać uwagę jest lewa strona klatki piersiowej, gdzie znajduje się serce, a także nerki. Należy jednak uważać, aby nie skupiać strumienia wody zbyt długo w tych miejscach.

Tempo aklimatyzacji w zimnej wodzie jest indywidualne. Niektórzy wolą rozkładać ten proces na kilka krótkich podejść. Ja do poziomu lodowatej wody doszedłem już przy pierwszej próbie, jednak zaleca się, by być przy tym naprawdę uważnym i monitorować zachowanie swojego ciała. O ile za pierwszym razem taka kąpiel stanowiła dla mnie wyzwanie, to już kolejne znosiłem dużo lepiej, a także wydłużałem ich czas oraz szybciej zmieniałem temperaturę wody. Tak to właśnie powinno wyglądać. Warto też pamiętać, żeby docelowo woda była bardzo zimna, gdyż chłodniejsza może jedynie osłabić odporność.

Co jeśli masz problemy z przełamaniem się? Myśl o zimnej wodzie paraliżuje cię, bo uwielbiasz pluskać się w gorącej wodzie? Moja rada jest taka, by po prostu nie myśleć o tym. Weź głęboki wdech, wejdź pod prysznic i bierz go z myślą, że to normalna kąpiel. Skup się na zaleceniach, dzięki temu nie będziesz rozmyślać nad zimnem. Pamiętaj też, że najgorszy jest początek, po chwili ciało przyzwyczaja się do temperatury.

Niektórzy stosują także naprzemienne prysznice. Oblewają się najpierw zimną, a potem ciepłą wodą. To tak zwana gimnastyka naczyń krwionośnych. Dzięki temu działaniu naprzemiennie zwężają się one i rozszerzają. Jednak trzeba tutaj bardzo uważać, by nie doprowadzić do szoku termicznego.

Czy zimne prysznice są tak dobre dla zdrowia, jak się o tym mówi?

Uważam, że zimne prysznice mają bardzo dobry wpływ na zdrowie, jednak jest to dość ekstremalna metoda dbania o siebie. Mimo to przynosi skutki, jakich nie doświadczyłem przy braniu suplementów diety, czy innych sposobach ochrony odporności. Nie od dziś wiadomo, że hartowanie pomaga ludziom, a zimne prysznice są najwygodniejszą formą tego zabiegu. Oczywiście, jak ze wszystkim trzeba znać umiar, ale jestem pewny, że lodowate natryski przynoszą zdecydowanie więcej dobrego, niż złego.

Autor: Artur Różański

Fot. Canva

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *